App-verbod op de fiets

Minister Schultz van Haegen wil appen op de fiets verbieden. Dit blijkt uit een brief die zij over dit onderwerp aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Bellen op de fiets, maar dan alleen met oortjes in en handsfree, wil zij wel blijven toestaan.
Niet alleen de minister wil een verbod van smartphone gebruik op de fiets. Haar mening wordt gedeeld door maar liefst driekwart van de Nederlanders. Er is dus een breed maatschappelijk draagvlak voor het invoeren van deze maatregel. Dit is onderzocht door Smartagent Marketresponse (SAMR) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Gebruik smartphone in het verkeer

De meeste mensen vinden het gebruik van smartphones in het verkeer een urgent probleem en geven aan dat zij vaak gevaarlijke situaties zien als gevolg van smartphonegebruik op de fiets. Het maakt hierbij nauwelijks uit of deze vragen gesteld worden aan automobilisten of aan fietsers. Wel is een duidelijk verschil merkbaar tussen jongeren (jonger dan 35 jaar) en ouderen. Maar liefst 92% van de ouderen vindt telefoongebruik op de fiets onacceptabel en is voorstander van een verbod. Tweederde van de jongeren geeft aan dat smartphonegebruik niet acceptabel is en de helft vindt een wettelijk verbod op zijn plaats.

De minister heeft in mei 2016 al aangegeven dat zij wil onderzoeken of een verbod op mobiel bellen en appen haalbaar is. Bij maar liefst 20% van de verkeersongevallen onder jongeren speelt het gebruik van een mobiele telefoon een rol. Het grootste gevaar is, zo is uit onderzoek gebleken, het bedienen van het touchscreen. De minister zou het liefst zien dat zowel het vasthouden van de telefoon als het bedienen van het scherm in een houder op het stuur verboden worden.

Letselschade onder jongeren door smartphone gebruik

De kans dat een jongere letselschade oploopt als gevolg van een ongeval waarbij een mobiele telefoon een rol speelt is hiermee veel groter dan de kans dat een jongere gewond raakt bij een verkeersongeval met alcohol in het spel.
Er zijn al meerdere pogingen gedaan het app- en belgedrag van jongeren te beïnvloeden door lessen over dit onderwerp op scholen te geven. Volgens de minister is het effect daarvan niet voldoende en het is daarom noodzakelijk andere maatregelen te nemen. Het is nog niet bekend wanneer het verbod moet ingaan en ook is nog niet bekend wat de hoogte van de boete zal zijn.

Verkeersveiligheid en verkeersdoden en zwaar gewonden

Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is gebleken dat zowel het aantal verkeersdoden als het aantal zwaargewond geraakte verkeersdeelnemers is toegenomen. De afgelopen tien jaar steeg het aantal ernstig gewonden met 3%. In 2015 waren er 21.300 verkeersslachtoffers met ernstige verwondingen te betreuren. Dit is het hoogste aantal sinds het begin van de registratie in 1993.
Het aantal verkeersdoden is in de afgelopen tien jaar met gemiddeld 3,8 % gestegen, maar steeg in 2015 naar 621.
Wat de oorzaak is van bovengenoemde toename is niet duidelijk, maar wellicht speelt het vele gebruik van smartphones in het verkeer hierbij een rol.

Letselschade door gebruik mobiele telefoon in het verkeer

Bij HIJINK letselschade advocaten en letselschadespecialisten hebben wij ook geregeld te maken met letselschadezaken waarbij de aansprakelijke partij zijn telefoon gebruikte in het verkeer. Heeft u letsel opgelopen bij een verkeersongeval door toedoen van een ander? Neemt u dan geheel vrijblijvend contact op met een van onze letselschadespecialisten. Wij helpen u graag met het afhandelen van uw letselschadeclaim en in de meeste gevallen kost u dat niets.

Door: N.C.E. (Nicole) Eertink, NIVRE registerexpert personenschade regio Arnhem en Huissen

Schrijf een reactie


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Schrijf een reactie

Volg ons   LinkedIn   Twitter   Facebook