Zwaardere straffen bij veroorzaken verkeersongeluk met letselschade

Als het aan de minister ligt wordt in de toekomst zwaarder gestraft als de veroorzaker van een verkeersongeluk zich roekeloos gedraagt in het verkeer.

Beoogd wordt de strafmaat te verhogen voor verkeersgedrag waardoor andere verkeersdeelnemers ernstig in gevaar worden gebracht. Het wordt maar al te vaak gezien dat door dit verkeersgedrag ernstige verkeersongelukken met letselschade of zelf overlijden tot gevolg wordt veroorzaakt.

Verkeersongeluk met letselschade

Als een automobilist een verkeersongeluk veroorzaakt met letselschade moet deze zich vaak al verantwoorden bij de politierechter of bij zware overtredingen de meervoudige kamer of kantonrechter. Door de rechter kan dan een straf worden opgelegd. De strafmaat is dan afhankelijk van de ernst van de overtreding van de bestuurder (automobilist, scooter/brommer of motor). Maar ook spelen de gevolgen een rol. Ontstaat er door de verkeersovertreding ernstig letselschade of overlijdt het slachtoffer, dan kan de rechter daar rekening mee houden. Natuurlijk is het ook relevant of de bestuurder vaker de fout in ging en berouw toont. zwarte_doos_aansprakelijkheid_en_bewijs_verkeerson

De straf die kan worden opgelegd kan bestaan uit een boete, (voorwaardelijke) inname rijbewijs of rij-ontzegging, (voorwaardelijke) taakstraf of gevangenisstraf. Veelal moet de bestuurder een boete betalen.

Letselschadeclaim in de strafzaak

Ook kan het slachtoffer een letselschadevergoeding claimen in de strafzaak. Dit heeft voegen in het strafproces. Deze schadevergoeding is beperkt tot eenvoudig te bepalen letselschade. Hierbij moet worden gedacht aan reiskosten, medische kosten en smartengeld.
Voor het bepalen van smartengeld wordt vaak gebruik gemaakt van de categorien zoals gehanteerd door het Schadefonds Geweldsmisdrijven.

Wetsvoorstel gevaarlijk verkeersgedrag

Er is door de minister een wetsvoorstel gestuurd aan Fonds Slachtofferhulp en het Openbaar Ministerie. In dit voorstel worden de mogelijkheden uiteengezet om zwaarder te straffen bij verkeersdelicten al dan niet met letselschade tot gevolg. Ook als er geen verkeersongeluk is ontstaan moet de mogelijkheid bestaan tot het opleggen van zo een zwaardere straf, simpelweg om dat andere verkeersdeelnemers ernstig in gevaar worden gebracht.
De minister beschouwt als gevaarlijk verkeersgedrag iedere actie waarbij andere verkeersdeelnemers in gevaar worden gebracht. Gedacht moet worden aan forse snelheidsoverschrijding, opzettelijk door rood rijden, onverantwoord inhalen, rijden met alcohol op en gebruik mobiele telefoon tijdens het rijden. Kortweg rijgedrag waarbij bestuurders van auto’s, brommer, motoren en scooters geen acht slaan op de veiligheid van anderen en onaanvaardbare risico’s nemen.
De zwaarste straf die nu kan worden opgelegd is 2 jaar gevangenisstraf. De minister wil dit ophogen naar 6 jaar bij roekeloos rijden. Ook bij recidive binnen 5 jaar moet de straf hoger kunnen liggen. Het voorstel van de minister ligt in de lijn van een eerder verricht onderzoek van de Universiteit Tilburg. Hieruit bleek dat nu de strafmat vooral bepaald wordt door de ernst van de gevolgen, letselschade of overlijdensschade. Hoe zwaarder de letselschade, des te zwaarder werd gestraft. Ook bleek uit dit onderzoek dat letselschadeslachtoffers en hun naasten bijvoorbeeld bij overlijden, waren niet tevreden over de opgelegde straffen aan de bestuurder die de verkeersovertreding beging.

Juridische ondersteuning bij letselschade na verkeersongeluk

Heeft u een verkeersongeluk gehad en letselschade opgelopen of is een naaste overleden of heeft ernstig letsel, bel voor vrijblijvend advies van een letselschadespecialist. Onze schadeletselspecialisten werken landelijk en zijn lid van de Vereniging van Letselschade Advocaten, Keurmerk Letselschade en NIVRE. Bel ons gratis nummer 0800-4455000 of plaats een terugbel verzoek.

Wij bellen u op werkdagen binnen 15 minuten terug.

Bron: www.rijksoverheid.nl 18-3-2018

 

Schrijf een reactie


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Schrijf een reactie

Volg ons   LinkedIn   Twitter   Facebook