Ongeval met terminaltrekker en translifter

Een slachtoffer raakt gewond bij het laden van zeecontainers met een terminaltrekker en een translifter. De werkgever gaf onvoldoende instructies over het laden van de zeecontainers en de gebruikte translifter was niet gekeurd. De werkgever heeft daarom haar zorgplicht geschonden en is aansprakelijk voor de letselschade van de werknemer.

De rechter wijst de vordering uiteindelijk toe. De werkgever gaf onvoldoende instructies over het laden van de zeecontainers en de keuring van de gebruikte translifter was verlopen. De werkgever is daarom aansprakelijk voor de letselschade van het bedrijfsongeval:

‘De kantonrechter oordeelt dat niet is komen vast te staan dat CLdN heeft voldaan aan de zorgplicht die op haar als werkgever rust. Hoewel niet exact kan worden vastgesteld wat de oorzaak is geweest van het ongeval op 27 juni 2023, is voldoende aannemelijk dat het ongeval is veroorzaakt door een technische fout dan wel het gevolg is van onvoldoende instructie van [eiser] door CLdN. Wat vast staat, is dat de (verplichte) keuring van de translifter waarmee het ongeval heeft plaatsgevonden, ten tijde van het ongeval verlopen was. De kantonrechter is van oordeel dat de combinatie van deze omstandigheden maakt dat CLdN zich er niet met succes op kan beroepen dat zij aan haar zorgplicht heeft voldaan.‘

Lid van het Nationaal Keurmerk Letselschade en de branchevereniging Nederlandse Letselschade Experts

Verplichte keuring translifter niet uitgevoerd

De translifter waarmee de werknemer werkte moet verplicht gekeurd worden. De datum voor de verplichte keuring is verlopen. De werkgever stelt dat de translifter na het ongeval is onderzocht en dat er geen gebreken aan de translifter zijn vastgesteld door de technische dienst. De rechter oordeelt dat het niet tijdig laten keuren van de translifter een schending van de zorgplicht oplevert:

‘Door de translifter niet tijdig te laten keuren, heeft CLdN het risico genomen dat deze door een storing of een ander technisch gebrek niet functioneert zoals verwacht mocht worden. De kantonrechter oordeelt dat alleen al hierom sprake is van schending van de zorgplicht van CLdN.’

Onvoldoende instructies over laden zeecontainers

De rechter oordeelt dat er ook sprake is van een zorgplicht schending omdat er onvoldoende instructies zijn gegeven. De werkgever stelt dat er duidelijke instructies waren voor het laden en lossen. De werkgever levert echter geen bewijs van het geven van deze instructies. De rechter stelt daarom een schending van de zorgplicht vast:

‘Een en ander neemt echter niet weg dat van een werkgever als CLdN verwacht mag worden dat zij haar chauffeurs duidelijk en regelmatig, persoonlijk instrueert over de manier waarop het deck opgereden moet worden en welke standen en/of welke joysticks wel en niet gebruikt moeten worden.’

Ongeval terminaltrekker translifter,

Bewijslevering door de werkgever na een bedrijfsongeval

De werknemer toont na een bedrijfsongeval aan dat hij gewond raakte tijdens het werk. De werkgever moet vervolgens bewijzen dat de zorgplicht is nageleefd. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om duidelijk vast te leggen wanneer welke (veiligheids)instructies zijn gegeven.

Gratis rechtsbijstand en advies bij letselschade

Bel naar 0800 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadespecialist.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

    Uw naam

    Uw telefoonnummer

    Uw e-mailadres

    Heeft u recht op een letselschade vergoeding?

    Test het hier!

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
    Doe de letselschade test nu!Letselschade test?×