Rijhulpsystemen (ADAS) verkleinen de kans op een ongeluk
Uit onderzoek blijkt dat de meeste rijhulpsystemen de veiligheid op de weg vergroten.

De kans op een ongeluk is door het gebruik van sommige rijhulpsystemen zelfs twee derde lager. Auto’s worden slimmer. Nieuwe auto’s zitten vaak vol met computers. Deze Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), bijvoorbeeld een noodremsystemen (AEB) of rijstrookassistentie (LKA), maken het rijden veiliger. Dat rijhulpsystemen de kans op ongelukken verkleinen blijkt uit onderzoek van het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars. Door moderne techniek toe te passen in auto’s neemt de kans op een aanrijding en letselschade dus aanzienlijk af.

rijhulpsysteem, rijhulpsystemen, ongeluk rijhulpsysteem
Rijhulpsystemen verlagen de kans op ongelukken.

Rijhulpsystemen

Er zijn diverse rijhulpsystemen. We onderscheiden verschillende rijhulpsystemen in een aantal categorieën. Hieronder een overzicht van de categorieën en de verschillende rijhulpsystemen:

  • Rijassistentie: Actieve rijhulp in niet-kritische situaties, bijvoorbeeld Adaptive cruise control (ACC), Active driving assistance (ADA) of Lane keepping assistance (LKA);
  • Botswaarschuwingssystemen: Systeem dat waarschuwt bij dreigend gevaar, maar dat niet zelf ingrijpt, bijvoorbeeld Blind spot warning (BSW, dodehoekwaarschuwing), Forward collision warning (FCW) en Lane departure warning (LDW, rijstrookwaarschuwing);
  • Botsinterventiesystemen: Systemen die zelf ingrijpen bij dreigend gevaar, bijvoorbeeld Automatic emergency braking (AEB, automatisch noodremsysteem), Automatic emergency steering (AES, automatisch noodstuursysteem) en Rear automatic (emergency) braking (RAB/RAEB);
  • Parkeerassistentie: Systemen die parkeren/manoeuvreren (deels) overnemen, bijvoorbeeld Active parking assistance (APA, actieve parkeer assistent) of Remote parking (parkeren op afstand);
  • Overige systemen: Veiligheidssysteem dat de bestuurder assisteert, dat niet in een van de 4 andere categorieën valt, bijvoorbeeld achteruitrijcamera, automatisch grootlicht, Driver monitoring system (DMS), Head-up display, nachtzicht-assistent of 360 graden camera.

Aanrijding door kapot rijhulpsysteem

Bij nieuwe technologie speelt ook productaansprakelijkheid een rol. Het (gedeeltelijk) overnemen van de besturing van een auto betekent immers dat door een gebrek een aanrijding kan ontstaan. De veroorzaker van een ongeluk kan eventueel de producent van het rijhulpsysteem aansprakelijk stellen indien door een defect een ongeluk ontstaat.

Vragen na een aanrijding

Na een aanrijding weten veel slachtoffers niet welke stappen belangrijk zijn om een schadevergoeding te krijgen. Hierdoor wordt veel schade niet vergoed. Onze specialisten helpen u graag om de schadevergoeding te krijgen waar u recht op heeft. Bel naar 0800-4455000, stuur een e-mail naar info@hijink.com of gebruik het onderstaande contactformulier voor een terugbelverzoek.

    Uw naam
    Uw telefoonnummer
    Uw e-mailadres

    Bron: Verbond van Verzekeraars