Schadeclaim na een fatbike ongeval

Een fatbike is, net als een gewone elektrische fiets, wettelijk gezien gelijk aan een fiets. De bestuurder van een fatbike kan daarom na een aanrijding met een auto of ander motorvoertuig een beroep doen op de wettelijke bescherming die geldt voor fietsers. Dit geldt niet als de fatbike is opgevoerd of voorzien van een gashendel.

Een fatbike is, net als een normale elektrische fiets, wettelijk gezien een gewone fiets. De bestuurder van een fatbike krijgt daarom bijna altijd een schadevergoeding na een aanrijding met een auto, motor of ander motorvoertuig. Fatbikes, fietsers en voetgangers zijn gelijkwaardige verkeerdeelnemers. Bij een aanrijding van een fatbike met een fietser of voetganger kijken we naar de gemaakte verkeersfouten. Een opgevoerde fatbike is een motorvoertuig. Voor de schaderegeling heeft het rijden op een opgevoerde fatbike daarom grote gevolgen.

Gratis letselschade advocaat na een fatbike ongeval

De wet bepaalt dat de kosten van een letselschadeclaim deel uitmaken van de schade. Na een aanrijding met een fatbike of een ander ongeval schakelt u daarom gratis een letselschade advocaat in. Neem contact op om uw mogelijkheden te bespreken. Bel naar 0800 – 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadespecialist.nl of vul het contactformulier onderaan deze pagina in.

Schadeclaim na een fatbike ongeval, aanrijding fatbike, letselschade fatbike, schadevergoeding fatbike ongeval

Aanrijding fatbike met een fietser of voetganger

Een fatbike is wettelijk gezien gelijk aan een gewone fiets. Bij een aanrijding met een voetganger of fietser beoordelen we welke verkeersfouten de oorzaak zijn van de aanrijding.

Fatbikes en voetgangers zijn gelijkwaardige verkeersdeelnemers. In veel gevallen zal bij de schadeafhandeling wel rekening worden gehouden met het snelheidsverschil. Als er een botsing ontstaat tussen een fatbike en een voetganger blijft daarom meestal een deel van de schade voor rekening van de bestuurder van de fatbike.

Aanrijding fatbike met een auto, brommer of ander motorvoertuig

De wet beschermt bestuurders van een fatbike bij een aanrijding met een motorrijtuig. Na een aanrijding kan de bestuurder van de fatbike een beroep doen op de zogenaamde 50%-regel. De bestuurder van het motorrijtuig betaalt altijd tenminste 50% van de letselschade van de fatbike bestuurder, tenzij er sprake is van overmacht. Overmacht betekent dat een bestuurder helemaal geen verwijt kan worden gemaakt. In de praktijk slaagt een beroep op overmacht zelden. Voor de andere 50% van de schade kijken we naar de over en weer gemaakte verkeersfouten.

Aanrijding met een opgevoerde fatbike

Een fatbike is alleen een fiets als deze aan de omschrijving van een fiets met trapondersteuning voldoet. Een gashendel of trapondersteuning bij hogere snelheid dan 25 km/u betekent dat er sprake is van een motorvoertuig. Bij een ongeluk met een opgevoerde fatbike kan de bestuurder geen beroep doen op de wettelijke bescherming voor fietsers. Bovendien biedt een aansprakelijkheidsverzekering (avp) geen dekking bij een ongeval met een opgevoerde fatbike. Op een opgevoerde fatbike rijden, betekent dus dat er een groot financieel risico wordt genomen.

De fatbike in de wet

Volgens de wet is een geheel of gedeeltelijk door mechanische kracht voortgedreven voertuig een motorrijtuig. Daarom is in de wet opgenomen dat een elektrische fiets geen motorvoertuig is. Aan de Wegenverkeerswet is vervolgens een definitie van fiets met trapondersteuning toegevoegd. Een fatbike is wettelijke gezien een fiets met trapondersteuning:

Artikel 1 sub 1 sub ea WVW: fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

Wettelijke eisen fatbike

Op grond van de wet gelden voor een fatbike dus de volgende vereisten:

  • De fatbike mag alleen door trapondersteuning voortuitgaan. Montage van een gashendel is dus niet toegestaan;
  • Geen trapondersteuning boven de 25 km/u;
  • Maximaal 250 Watt vermogen.

Onderzoek naar de staat van een fatbike na ongeval

Uit de rechtspraak over aanrijdingen met fatbikes blijkt dat na een aanrijding (nog) niet altijd onderzocht wordt of het voertuig voldoet aan de wettelijke eisen. In dat geval zal de rechter meestal aannemen dat de fatbike op het moment van de aanrijding niet afweek van de staat waarin de fatbike is verkocht en dat deze voldoet aan de wettelijke eisen. De bestuurder van de fatbike kan dan een beroep doen op de wettelijke bescherming voor fietsers. Na een aanrijding met een fatbike is het daarom verstandig om de politie te vragen het voertuig te onderzoeken.

Verantwoordelijkheid ouders voor gebruik fatbike door kinderen

De rechtbank Amsterdam oordeelde in 2024 dat een deel van de schade van een aanrijding ontstond, omdat de ouders van een 11 jarige het kind onbegeleid op een elektrische fiets lieten fietsen. Dat er geen leeftijdsgrens geldt voor een fatbike betekent derhalve niet dat bij de schade afhandeling geen rekening wordt gehouden met de verantwoordelijkheid van ouders voor het gebruik van een fatbike door kinderen.

Kosteloze rechtsbijstand na een aanrijding met een fatbike

Bel naar 0800 – 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadespecialist.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

    Uw naam

    Uw telefoonnummer

    Uw e-mailadres

    Onze specialisten

    Oscar Hijink
    Mark Visser
    Marit Herngreen
    Eelco Driessen
    Ela Timmermans
    Rianne Bockhoven

    Als u door een verkeersongeluk of bedrijfsongeval letsel heeft opgelopen kunt u aanspraak maken op een schadevergoeding.

    Hoeveel claimen?

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief