Wanneer is een stoplicht verkeerd afgesteld? Kan de wegbeheerder aansprakelijk zijn als een stoplicht te snel op groen gaat? Deze zaak draait om de vraag wanneer een verkeersregelinstallatie op een kruispunt gebrekkig is.

Een afslaande vrachtwagen combinatie rijdt een snorfietser aan op een kruispunt met verkeerslichten. De verzekeraar van de vrachtwagen (ASR) vergoedt de schade van de snorfietser. De verzekeraar wil de schade daarna verhalen op de wegbeheerder (gemeente Dordrecht). Volgens de verzekeraar waren de stoplichten niet goed afgesteld en is er daarom sprake van een gebrekkig opstal.

Stoplicht verkeerd afgesteld

Wat is de ontruimingstijd van een stoplicht

Verzekeraar ASR vindt dat de ontruimingstijd van het stoplicht niet goed was ingesteld. De ontruimingstijd is de tijd die nodig is om een kruispunt verkeersvrij te maken nadat een stoplicht op rood gaat. Als een stoplicht rood wordt, volgt een korte pauze voordat een ander verkeerslicht groen wordt. Deze pauze noemen we de ontruimingstijd. Volgens ASR was deze pauze te kort en is de gemeente daarom aansprakelijk voor de aanrijding tussen de vrachtwagen en snorfiets.

Gebrekkig stoplicht door onjuiste instelling

Het standpunt van ASR is dat er sprake is van een gebrekkig opstal. De vraag die de rechter daarom beantwoord is of het verkeerslicht ten tijde van het ongeval voldeed aan de eisen die daaraan in de gegeven omstandigheden mochten worden gesteld.

De gemeente Dordrecht heeft de ontruimingstijd van het kruispunt berekent met een computerprogramma. Dit programma wordt gebruikt om de ontruimingstijd te berekenen van 90% van de verkeerslichten in Nederland. De rechter neemt daarom aan dat de gemeente Dordrecht mocht uitgaan van de juistheid van de berekening. De verkeersregelinstallatie voldeed ook aan de CROW-richtlijnen die gelden voor stoplichten. De verkeerslichten waren daarom niet gebrekkig volgens de rechter. De gemeente Dordrecht is dus niet aansprakelijk voor de letselschade van de aangereden snorfietser.

Ontruimingstijd stoplicht vrachtverkeer

De verzekeraar voert ook aan dat 2 seconden ontruimingstijd te kort is voor vrachtverkeer. Volgens de CROW-richtlijnen hoeft bij het afstellen van een stoplicht pas rekening gehouden te worden met vrachtverkeer als vrachtverkeer meer dan 10/15% van het totale verkeer uitmaakt. De rechter wijst dit argument af, omdat vrachtverkeer minder dan 10% van het totale verkeer uitmaakt dat gebruik maakt van het kruispunt.

Contact

Onze letselschadespecialisten helpen u vrijblijvend verder als u letselschade oploopt. Bovendien kunnen wij uw schade gratis voor u afhandelen. neem contact op om uw mogelijkheden te bespreken. Bel naar 0800-4455000, stuur een e-mail naar info@letselschadespecialist.nl of gebruik het onderstaande contactformulier.

    Uw naam
    Uw telefoonnummer
    Uw e-mailadres

    Bron: rechtspraak.nl