Een bestuurder van een e-step komt met snelheid uit een zijweg. Een vrouw schrikt van de stepper en valt. De rechter beoordeelt of bestuurder van de e-step aansprakelijk is voor de schade van het fietsongeval.
In dit geval valt een vrouw met haar fiets, omdat zij schrikt van een man op een e-step. De rechter stelt vast dat de elektrische step een motorvoertuig is. De vrouw op de fiets maakte geen verkeersfouten. De berijder van de elektrische step betaalt daarom de volledige schade van dit verkeersongeval.
Voor motorvoertuigen geldt een verzekeringsplicht. Schade veroorzaakt met een motorvoertuig wordt niet gedekt door de particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Schade veroorzaakt met een niet-toegelaten e-step, opgevoerde e-bike of e-bike met een gashendel betaalt de bestuurder daarom uit eigen zak. De schade kan miljoenen euro’s bedragen.
Gratis rechtsbijstand na een verkeersongeval
Aansprakelijkheid voor ongeval zonder aanrijding
Als een weggebruiker schrikt en valt of uitwijkt en valt door een ander bestaat er gewoon recht op een letselschadevergoeding. Voor een schadevergoeding na een verkeersongeval is dus niet vereist dat er fysiek contact is tussen de weggebruikers:
‘Ook als er geen fysiek contact is geweest, maar wanneer een fietser door het gedrag van een bestuurder van een rijdend motorrijtuig schrikt en ten val komt, kan sprake zijn van aansprakelijkheid op grond van artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) of artikel 185 WVW.’
50%-regel bij aanrijding e-step met voetganger of fietser
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een fietser of voetganger geldt de zogenaamde 50%-regel. De bestuurder van het motorvoertuig betaalt tenminste 50% van de schade van de fietser of voetganger tenzij er sprake is van overmacht. Overmacht is aan de orde als de bestuurder geen enkel verwijt kan worden gemaakt. Overmacht doet zich slechts zeer zelden voor. De bestuurder van een e-step betaalt daarom na een aanrijding met een voetganger of fietser in ieder geval een deel van de schade.
E-step is een motorvoertuig
Artikel 185 WVW en de 50%regel zien op aanrijdingen tussen motorvoertuigen en zwakke verkeersdeelnemers. De rechter beoordeelt daarom of de e-step een motorvoertuig is. Op grond van de eigenschappen van de step en het vermogen, stelt de rechter vast dat er sprake is van een motorvoertuig. De bestuurder van de e-step is daarom aansprakelijk voor tenminste de helft van de schade.
Beoordeling aanrijding e-step en fietser
Na het vaststellen van de aansprakelijkheid beoordelen we hoe de schade over de betrokken partijen verdeeld moet worden. Daarbij beoordelen we welk rijgedrag en verkeersfouten de schade veroorzaakten. In dit geval reed de e-stepper met hoge snelheid door een smal steegje. Door een elektriciteit huisje was de zicht op de weg slecht. De fietsster hoefde niet bedacht te zijn op een bestuurder op een e-step. De verantwoordelijkheid voor het fietsongeval ligt daarom geheel bij de bestuurder van de step:
‘Hieruit volgt dat het pad wordt gebruikt door voetgangers die daar (onder meer) hun hond uitlaten. Het verweer van [eiser] dat op dit pad vaker zou worden gestept – wat daar ook van zij –, maakt niet dat het pad daarvoor bedoeld of geschikt is. Dit maakt ook dat [gedaagde] er niet op bedacht had hoeven zijn dat uit dit pad een bestuurder van een elektrische step met aanzienlijke snelheid zou komen. [eiser] heeft zich door de onoverzichtelijke kruising met aanzienlijke snelheid te naderen zodanig gedragen dat [gedaagde] hierdoor is geschrokken en is gevallen. [eiser] heeft onvoldoende rekening gehouden met de hem bekende omstandigheden van deze wegen en paden. Dit gedrag is gevaarzettend en kan [eiser] geheel worden toegerekend.’
Kwetsbare en onzeker fietsster
De e-stepper vindt dat er sprake is van eigen schuld. De gevallen fietsster zou kwetsbaar en onzeker zijn. Dit is volgens de stepper ook de reden dat de vrouw viel. De rechter gaat hier niet in mee. Niet iedereen die deelneemt aan het verkeer is even zeker en stabiel. Weggebruikers moeten daarom rekening houden met onzekere fietsers:
‘Aan het verkeer nemen nu eenmaal ook kwetsbare verkeersdeelnemers deel. Hierop had [eiser] bedacht moeten zijn en daar rekening mee moeten houden door bijvoorbeeld zijn snelheid aan te passen.’
Regelgeving voor elektrische steps
Per 1 juli 2025 gelden er nieuwe regels voor e-steps. Vanaf 1 juli 2025 mag met door de minister aangewezen elektrische voertuigen op de openbare weg worden gereden. Bij de beoordeling van een verkeersongeval kijken we altijd naar de destijds geldende regels. Op deze nieuwe regels kan in deze procedure daarom nog geen beroep worden gedaan.
Gratis rechtsbijstand en advies bij letselschade
Bel naar 0800 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadespecialist.nl of vul het onderstaande contactformulier in.
Bron: www.rechtspraak.nl Rechtbank Midden-Nederland 21 mei 2025, ECLI:NL:RBMNE:2025:2569