Voor het aantal ongelukken met een fiets gebruiken gemeentes en provincies informatie van de politie. De provincies Utrecht en Friesland gebruiken een nieuwe methode, waarbij ook gegevens van de spoedeisende hulp, ziekenhuizen en ambulances worden verwerkt. Uit de verzamelde gegevens blijkt dat het aantal slachtoffers van een fietsongeval ongeveer 8 keer hoger is dan gedacht.

Gegevens over verkeersongelukken zijn belangrijk voor overheden om hun beleid op af te stemmen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Uit de verzamelde gegevens blijkt dat er 8 keer meer fietsers gewond raken dan blijkt uit de gegevens van de politie. Het ministerie van infrastructuur en waterstaat komt voor 2019 uit op 14.000 ernstig gewonde fietsers . Uit de nieuwe cijfers blijkt dat er in 2019 ongeveer 80.000 fietsers gewond raakten, waarvan 50.000 ernstig gewond. Er raken dus veel meer fietsers gewond dan gedacht. In ruim 40 procent van de gevallen gaat het niet om een aanrijding van een fietser maar om een eenzijdig ongeval.

8 keer meer fietsers gewond dan gedacht

De doelstelling van de regering om het aantal verkeersdoden in 2020 terug te brengen naar 500 is mislukt. In 2018 is nieuw beleid vastgesteld. Cora van Nieuwenhuizen verlegde destijds het doel naar 0 verkeersdoden in 2050.